سوالات متداول

برای دیدن جواب هر سوال روی آن کلیک کنید.

پاسخ: در حال حاضر به دلیل کافی نبودن قدرت زیرساخت، اولویت سرویس دهی با دانشجوها و استادهای دانشکده کامپیوتر است. در آینده ای نزدیک امکان سرویس دهی به افراد خارج دانشکده نیز فراهم می شود :)

پاسخ: خدمات مرکز کامپیوتر کاملا رایگان است!

پاسخ: پنل هورایزن یک رابط کابری برای ایجاد و مدیریت ماشینهای مجازی مختلف در یک پروژه است.

پاسخ: خیر. حساب کاربری پنل هورایزن یک حساب جدا از حساب کاربری ساخته شده در ماشین مجازی است و در برای در اختیار گرفتن سیستم و اتصال به آن باید به کمک نام کاربری و رمز عبور سیستم از طریق ارتباط SSH و یا remote desktop به سیستم خود متصل بشوید.

پاسخ: مسئولین مرکز پردازش ابری میتوانند به شما کمک کنند.

پاسخ: برای در اختیار گرفتن سیستم و اتصال به آن باید به کمک نام کاربری و رمز عبور سیستم از طریق ارتباط SSH و یا remote desktop به سیستم خود متصل بشوید. روند انجام اینکار به طور کامل در مستندات و ویدیوهای آموزشی، آموزش داده شده است.

پاسخ: برای دانلود از شبکه خارج دانشگاه علم و صنعت محدودیت ترافیک ماهانه 15 گیگ و برای شبکه داخلی دانشگاه علم و صنعت بدون محدودیت است.

پاسخ: در مواردی که کاربران نیازمند این هستند تا حجم زیادی از داده و اطلاعات را از سیستم خود به یک ماشین مجازی انتقال دهند، میتوانند با اتصال به شبکه داخلی دانشگاه علم و صنعت و همچنین قرار دادن ماشین مجازی در این شبکه (استفاده ازشبکه UniversityNetwork و اتصال به شبکه داخلی) اطلاعات خود را انتقال دهند. در این صورت تمام ترافیک در شبکه داخلی و بدون محدودیت خواهد بود. نحوه انتقال در مستندات موجود میباشد.

پاسخ: برای اتصال از خارج از دانشگاه از VPN دانشگاه استفاده نمایید. به کمک VPN دانشگاه شما در شبکه داخل دانشگاه قرار میگیرید. https://its.iust.ac.ir/service/vpn

پاسخ: مشکل در برقراری ارتباط SSH دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که ممکن است یکی از موارد زیر باشد. در صورتی که موارد زیر به شما کمکی نکرد برای حل مشکل می¬توانید مشکل خود را با مسئولین مرکزپردازش در میان بگذارید و از آن¬ها راهنمایی بخواهید.

  • برای برقراری ارتباط SSH از طریق رمز عبور باید این قابلیت را در تنظیمات SSH در ماشین خود فعال کنید.
  • اگر ماشین در شبکه داخلی دانشگاه قرار دارد و سعی دارید از خارج از دانشگاه به آن متصل بشوید حتما توجه کنید که باید به کمک VPN دانشگاه ابتدا در شبکه داخلی دانشگاه قرار بگیرید و سپس می¬توانید به ماشین خود متصل شویدبه منظور اطمینان از قرار گرفتن در شبکه داخلی می¬توانید ماشین خود را ping کنید در صورت موفقیت آمیز بودن شما به شبکه داخلی متصل هستید.
  • در برقراری ارتباط SSH برای اولین بار حتما باید از keypairs ای که در اختیار شما قرارگفته است استفاده کنید.
  • ممکن است تنظیمات SSH و فایل sshd_config به درستی ویرایش نشده باشد. در چنین مواقعی می¬توانید تحت web و از طریق پنل هورایزن به console ماشین خود دسترسی داشته باشید و این موضوع را بررسی کنید.
  • در بعضی موارد نصب کردن برنامه هایی مانند VPNیا داکر (به علت تداخل محدوده IP های داکر و دانشگاه با هم )ممکن است شما را دچار مشکل کند. در حالتی که با نضب داکر دچار این مشکل شده باشید برای تغییر محدوده آی‌پی داکر مراحل زیر را انجام دهید:
  • فایل به آدرس زیر را باز کنید.
    /lib/systemd/system/docker.service
    عبارت ExecStart را پیدا کنید و در انتهای خط عبارت زیر را اضافه کنید:
    --bip=172.17.77.1/24
    سپس دو دستور زیر را اجرا کنید.
    systemd reload-daemon
    systemd restart docker

پاسخ: برای هر پروژه تعداد محدودی آدرس IPدر نظر گرفته شده، ممکن است در استفاده از ایIP ها به حد مجاز رسیده باشید.

پاسخ: در ماشین های لینوکسی می¬توان از برنامه های screen و یا nohup استفاده کنید. نحوه استفاده از برنامه screen در ویدیو های آموزشی، آموزش داده شده است.

پاسخ: اگر ماشین شما ویندوزی است به کمک disk management مقدار حافظه درایو C را افزایش دهید.

پاسخ: خیر. در سیستم ابری کاربران دسترسی فیزیکی به منابع و ماشین های خود ندارند و باید به صورت remote به ماشین های خود متصل شده و روی ماشین ها نرم افزار های مورد نیاز خود را نصب کنند.

پاسخ: ممکن است به دلیل به روزرسانی شدن سیستم شما و تفاوت آن با ماشین مجازی در هنگام ارتباط remote دچار این مشکل شده باشید. با انجام کارهایی که در سایت زیر توضیح داده شده است می توان این مشکل را حل کرد.
https://sebastian.expert/fix-for-this-could-be-due-to-credssp-encryption-oracle-remediation/

پاسخ: وارد بخش Instances در آدرس Project / Compute/ Instances از پنل هورایزن خودتان شوید. در ستون Actions مقابل ماشین مجازی مدنظر خود، فلش رو به پایین را کلیک کنید تا منوی مربوط باز شود. گزینه resize Instance را انتخاب کنید. در صفحه باز شده می‌توانید از بین flavor های مختلف انتخاب کنید اما نکته مهمی وجود دارد! flavor انتخابی شما نباید حجم هارد کمتر از flavor فعلی ماشین مجازی داشته باشد در غیر این صورت ماشین مجازی شما از دسترس خارج می‌شود.

پاسخ: به علت محدودیت مرکز کامپیوتر دانشگاه استفاده از سرویس shecan برای رفع تحریم میسر نیست. برای استفاده از تحریم‌شکن مخصوص مرکز رایانش ابری باید DNS خود را برابر 172.17.3.2 قرار دهید.

پاسخ:
دستور زیر را وارد کنید. sudo nano /etc/hosts

مطمئن شوید که خط زیر موجود باشد. اگر نبود آن را به انتهای فایل اضافه کنید. 127.0.0.1 localhost
سپس دستور زیر را وارد کنید.
sudo nano /etc/resolv.conf
و خط زیر را پیداکنید و آدرس آی‌پی DNS مدنظرتان را جایگزین آی‌پی فعلی کنید.
nameserver 172.17.3.1
سپس دستور زیر را برای اعمال تغییر اجرا کنید.
sudo service networking restart